Een “Nieuw Legervoertuig”.      

 

Sinds 1 december 2007 heb ik er een “nieuw legervoertuig” bij.

Het is een BMW K1100lt die van de Marechaussee is geweest.

                              

Door een gedwongen overplaatsing van mijn werkgever (vestiging gesloten in 2003) moest ik i.p.v.  5 km ineens 23 km reizen. Eerst een tijdje, zoals altijd, met de auto maar omdat de reistijd, vooral in de spits, me begon tegen te staan werd het tijd voor een motor. Het "kantelpunt" was 55 min. over 23 km.

2 jaar lang heb ik op een Honda Silverwing (CX 500) uit 1984 gereden, maar nu werd het eens tijd voor wat zwaarders. Een BMW sprak mij wel aan. Degelijke motor en betrouwbaar.

  Ikke met m'n Honda Silverwing. 

Dus op zoek naar een BMW. De prijzen liegen er niet om. Zowel via een motorzaak als particulier liggen de prijzen wel wat aan de hoge kant. Toch wilde ik er niet teveel geld voor uitgeven, dus een even kijkje nemen bij de domeinen. Politie en Marechaussee motor hebben de naam goed onderhouden te zijn. (sommige hebben daar een andere mening over.)

We zouden op een maandag gaan kijken, maar toevallig kom ik een paar dagen daarvoor op marktplaats een BMW K1100lt ex. dienstfiets tegen die al reeds op kenteken stond. Voertuigen die van het leger komen hebben over het algemeen geen kenteken maar een registratie nummer. Om er op de openbare weg als particulier mee te mogen rijden moet je eerst naar de RDW om hem te laten keuren en de BPM te betalen. Al met al een extra kosten post van ongeveer 300 euro. Zo ziet het origineel eruit. (zie foto's hieronder.)

                      

Maar deze was in juli 2007 al op kenteken gezet door een particulier, dus dat kon ik mij besparen. (stond dus net 5 maanden op kenteken) Ook was nu een proefrit mogelijk. Dat kan bij de domeinen niet. Zelfs niet starten. Op naar Houten. (Utrecht) Proefrit gemaakt, onderhandelen, betalen en op naam zetten.

In het begin nog wat onwennig. Moest even wennen aan de kracht en snelheid. Het is een BMW K1100lt uit 1997. Weegt bijna 300 kg. Had bij aankoop 111.000 km op de teller staan. Het registratie nummer was KS-14-15. (Wie heeft er op gereden?) Heeft ABS en een electrisch verstelbaar voorscherm. Ook alle koffers zitten erop. Alleen het linker klepje in de kuip was weg. Verder zitten er bijna nieuwe banden op en een gel accu. Al met al een goede aankoop. Één klein "nadeeltje" is dat de vrouw niet mee achterop kan. Is wel om te bouwen naar tweezits maar de prijzen die ze voor de tweedehands onderdelen vragen zijn buitensporig hoog. Minimaal 300 euro. (Wie heeft nog wat liggen voor een redelijke prijs.) Een handige site voor BMW K liefhebbers. www.bmwk.nl

Ik heb er zelf nog een radio ingebouwd en er een setje verstralers opgezet.

                             

Gr. Wilco